پی نوشت

از اینکه کلا سایت در
داخل ایران بدون استفاده از فیلتر شکن باز نمی شود
عذر خواهی می نمایم
چــــــــــرا؟

Monday 26 May 2008

و باز هم از محمود خیامی


سال ها پیش مقاله ای را در مورد حاج محمود خیامی برای کانون بازنشستگان ایران خودرو ترجمه کردم که امروز در بین هزاران فایل هاردم یافتم .،بد ندیدم که باز در مورد پدر صنعت خودروی ایران به نقل از رابی اسپانسر با ترجمه من ،مطلبی را نقل کنیم.رابی اسپانسر اینگونه می نویسد که:

محمود خیامی ،خیّر ، صنعتگر و سرمایه دار معروف ،در سال 1930 در مشهد به دنیا آمد.وی دوران ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را در این شهر گذراند.در سال 1951 به تهران مهاجرت کرد و تا این زمان درگیر صنعت خودرو نیز بود.11 سال بعد با همکاری برادرش احمد خیامی(که بعدها شرکت جداگانه ای تاسیس کرد) شرکت ایران ناسیونال را تاسیس نمودند. شرکت ایران ناسیونال با هدف تبدیل شدن به بزرگترین مجموعه صنعتی ایران به عنوان یکی ازقهرمانان صنعتی ایران در دهه های 1960 تا 1970 با تولید انواع خودروی مردمی پیکان در سال 1967 شناخته شد.این خودرو با همکاری شرکت هیلمن هانتر انگلستان در ایران شروع که 54% آن تولیدی ایران بود. تا سال 1979 حدوداً136000دستگاه خودرو در سال تولید شد.وی آغازگر افزایش صادرات خودرو های ایرانی،اتوبوس و کامیون به کشور های همسایه و اروپای شرقی در سال های 1970 بود.تا سال 1979 ایران ناسیونال بیش از 20000 کارگر و کارمند در شهرهای تهران،مشهد ، تبریز و شیرازداشت.
همچنین خیامی بانک صنایع ایران را که در نوع خود به عنوان بزرگترین بانک در ایران بود ، پایه گذاری کرد که به سوی شکوفایی تولید در ایران با سهم عمده ای که صنایع اتومبیل سازی داشتند ، پیش می رفت. او همچنین مدرسه فنی حرفه ای در ایران ناسیونال برای تربیت نیروی انسانی متخصص افتتاح کرد و همچنین اقدام به خرید زمین های وسیعی ازآقای تیمورتاش در خراسان برای توسعه مجموعه صنعتی در آنجا، نمود.همزمان وی درتوسعه فرهنگی و تحصیلی نیزکوشش داشت.در شهر مشهد بیمارستان ساخت و بورس های تحصیلی زیادی برای دانشجویان دانشگاه شیراز تامین نمود.
در سال 1979 با شروع انقلاب در ایران به لندن رفت و به عنوان نماینده مرسدس بنز در انگلستان و آمریکا به توزیع و فروش محصولات مرسدس بنز پرداخت.وی در طی این سال ها نیز به کمک های انسان دوستانه خود همچنان ادامه داد.
خیامی به عنوان بانی و قهرمان بسیاری از مسایل فرهنگی و کمک های انسان دوستانه و خیر،چه در قالب حمایت موسسات مختلف خیریه و چه به صورت فردی که بسیار قابل ملاحظه و توجه است،شناخته می شود. بسیاری از محققین ، دانشمندان ، هنرمندان و انسان هایی که درشرایط مختلف و خطرناک بوده اند ، از حمایت های سخاوتمندانه وی بهره مند شده اند.از جمله کارهای نیکو کارانه اخیر وی احداث و افتتاح هفتمین دبیرستان محمودیه با آخرین و مدرن ترین تجهیرات در شهر مادری اش مشهد است.پنج مدرسه دیگرنیز در شهر های مختلف ایران در حال ساخت می باشد. همچنین وی در نظر دارد دانشکده فنی در شهر مشهد احداث نماید .
در سال 2001 میلادی به اتفاق آراء به عنوان ریئس هیئت مدیره بنیاد دائرةالمعارف ایرانیکا (Iranica)انتخاب شد که سال های سال همکاری نزدیکی با این بنیاد داشت.یک انسان اهل مطالعه ، یک اقتصاد دان آگاه و علاقمند به هنرو ادبیات ، مخصوصا ً اشعار کلاسیک و عرفان.علاقمندی های فرهنگی خیامی منطبق با اهداف دائرةالمعارف ایرانیکا در حفظ وگسترش حقایق تاریخ وتمدن ایرانی می باشد.
کولکسیون ارزشمند هنر ایرانی وی، گواه برسلیقه و آگاهی اودر این زمینه می باشد. ما از رهبری و ریاست او بر بنیاد دائرةالمعارف ایرانیکا در سال 2003 خرسندیم.

خزان :متن انگلیسی این مقاله را در خزان انگلیسی می توانید بیابید البته که متاسفانه مرجع این مقاله را نمی دانم و نیافتم.

2 comments:

afsaneh-r-f said...

باسلام چرا فقط در زمینه مدرسه سازی فعالیت شود با توجه به اینکه در خراسان شمالی که یک استان نوپا می باشد وفقط 3 مرکز کانون پرورش فکرسی دارا می باشد که البته این سه مرکز مشغول انجام فعالیتهای فرهنگی وهنری وارائه آنها به کودکان ونوجوانان 6 تا 16 سال میباشد وعمر مراکز نیز حدودا 40 ساله است چه قدر خوب بود بانی مدارس محمودیه خیامی که آوازه خوش ایشان در سراسر ایران وشهر کوچک ما شیروان پیچیده صدای ما را هم بشنوند ودست پر مهرشان دست ما را به گرمی بفشارد و همانطور که در امر مدرسه سازی وتجهیز آن فعالند برای ساخت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ومراکز جدید آن لطفی هم به ما بنمایند . دیدن مراکز کانون پرورش فکری ومشاهده فضای جذاب آن شاید خالی از لطف نباشد .جسارت مرا به جهت نوشتن این نامه که شاید ناشیانه جملات را در کنار هم نامه کردم تا تقاضایم را به اطلاع حضور شما برسانم می بخشید با تشکر از توجه شما در مطالعه این نوشته ووقت عزیزی که صرف خوانش آن کردید منتظر پاسخ شما هستم. شاید دست گرم شما بر سر کودکان ونوجوانان کانون پرورش فکری شیروان هم کشیده شود
با تشکر

Unknown said...

با سلام و ممنون از لطف شما. نامه شما را از طریقی به استحضار جناب آقای خیامی خواهم رساند.
با تشکر و ارادت - سیامک